Als je hopeloos de fout in bent gegaan…

Laat het los

Oei. Nu ben je ondanks alle tips, adviezen en technieken tóch de fout ingegaan en ben je in de supermarkt gevallen voor die aanbieding van dat duurdere merk. Goed, het is stukken goedkoper dan normaal, maar het kost nog altijd meer dan het normale merk. Of je hebt iets in de aanbieding gekocht wat je totaal niet nodig hebt. Zonde van het geld. Wat nu?

Het eerste wat je probeert is om het weer terug te brengen en je geld terug te krijgen. Als dat lukt is er niets aan de hand. Maar wat als je het bonnetje niet meer hebt?

Kijk naar voren.

Goed, je bent in de fout gegaan. Dus? Dat gebeurt. Iedereen heeft zwakke momenten. Iedereen doet dingen waar ze spijt van hebben. En je zult je soms een sukkel voelen.

Laat je niet gek maken. Staar je niet blind op de vergissingen, maar kijk naar de vooruitgang die je geboekt hebt. Zolang het elke maand weer een beetje beter gaat, ben je -grosso modo- op het juiste pad.

Leer van je fouten en voorkom dat je ze nog een keer maakt.

Een verkeerde afslag betekent niet dat je niet op je bestemming aankomt. Hoogstens ben je wat langer onderweg. Als je deze week  € 25 verspild hebt, betekent dit (meestal) niet dat het hopeloos is. Je bent alleen wat verder van je doel weg.

Hoe dan ook, denk na. Waarom heb je deze impulsaankoop gedaan? Waarom heb je geld uitgegeven dat je eigenlijk niet hebt? Bekijk de hele situatie aandachtig en probeer uit te vogelen waar je iets anders kunt doen om te voorkomen dat je weer in de verleiding komt.

Zie het verleden, met al zijn successen en mislukkingen als een inspiratiebron, maar onthoud dat de toekomst niet vastligt. Het is precies zoals beleggingsinstellingen wettelijk verplicht zijn te zeggen: “Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst”. De geschiedenis hoeft zich niet te herhalen.

Geef een reactie